Erik er eleven som var interessert i fysikk, matte og kjemi, men som ble siviløkonom på Handelshøyskolen BI og i dag er med og bestemmer hva du finner i butikken når du besøker Boys of Europe. – Tiden min i bransjen følger egentlig et klassisk mønster.  Jeg begynte som deltidsansatt ved siden av studiene og fikk fast jobb som innkjøpsassistent. Deretter stillinger innenfor logistikk og innkjøp, regionssjef, kategorisjef, før jeg ble kjededirektør i 2012.

- Denne gradvise utviklingen, der nye roller er basert på erfaringen du allerede har gjort deg, gjør Voice så spennende – både for oss som jobber her og for de som ser resultatet av kunnskapen vår i butikkene, mener Erik.

 

Når Erik klarer å snike seg ut av møtet han deltar i, og møter oss i atriet i Voice-bygget på Sagene, svarer han dette på spørsmålet om hvilke egenskaper som karakteriserer ham i kjededirektør-jobben: - Jeg er analytisk og kommersiell, men utfordrer hver dag de kreative evnene alle mennesker på en eller annen måte har. Og det tror jeg karakteriserer veldig mange av dem jeg jobber sammen med, disse tre egenskapene, i forskjellige doser avhengig av jobben du har. For det nytter ikke å være designer, uten også å kunne tenke butikk. Og ingen av oss som tilbringer deler av dagen i regneark og tabeller, gjør en god jobb uten å dyrke det kreative i oss selv.

 

- At jeg som økonom skulle ende i retail og bruke tid i møter på å avgjøre hva andre skal ha på seg neste sommer eller neste høst, var egentlig ikke en mulighet som var spesielt synlig for meg da jeg studerte, fortsetter Erik. – Litt flaks og litt tilfeldigheter førte meg inn i bransjen, og jeg var vel rett og slett på riktig sted til rett tid.

 

- Det som kjennetegner kjededirektør-jobben i Voice, er nok først og fremst at den er så variert. Jeg starter nesten alltid dagen med å se på tallene fra forrige døgn, sjekke om tiltak vi har satt i gang virker og vurderer om det er andre ting vi kan gjøre, på kort og lang sikt, som vil bidra til økt omsetning. Så tilbringer jeg ganske mye av dagen i møter. Jeg er med å jakte på lokasjoner til nye butikker, besøker de vi allerede har, og er i tett dialog med drift og marked. – Og så jobber mye med design og produkt. I perioder går det i ett, særlig når kolleksjoner skal avsluttes.

 

-  En viktig prioritet for meg er å sørge for at organisasjon er informert om strategier og tiltak underveis. Uten forankring vil vi aldri bli bedre og vil vi ikke klare å fortsette den fantastiske veksten til Boys of Europe hvis vi ikke gjør ting annerledes eller tenker nytt. Suksessen kommer også av teamarbeid, ikke av sololøp. Det er viktig å ha ansatte som bryr seg og setter seg inn i hva andre avdelinger gjør. Som kjededirektør er det helt avgjørende at også jeg involverer meg i hva som foregår i alle ledd. Kall meg gjerne detaljorientert, - men jeg mener dette er en avgjørende egenskap for å lykkes som leder i Voice.

 

- Fordi så mye tid går med til jobb, både for meg og mange kollegaer, må det være gøy. Over halvparten av vårt våkne liv tilbringer vi med arbeidet - da bør det også være en jobb man elsker. Variasjonene, tempoet og vekslingen mellom det analytiske og det kreative gjør – og jeg vet at det høres ut som en klisje - at jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Og de som kommer til Voice-huset som nyansatte merker raskt den energien dette gir. De som trives med det, er initiativrike og vil lære mer, kan gå for gullklokka sammen med meg, smiler kjededirektør Erik Langmoen.

 

Tekst og foto: Jan-Sverre Syvertsen