Gå til innhold

Ansvarlig produksjon og merkevare

Ansvarlig produksjon og merkevare viderefører mye av det historisk gode arbeidet VOICE har gjort med å stille strenge krav til våre leverandører, sikre gode arbeidsforhold i produksjonen, og trygge produkter til VOICE sine kunder. Samtidig er det en krevende øvelse å oppnå full sporbarhet fra råvare til endelig produkt med utgangspunkt i hvordan verdikjeden for global tekstilproduksjon er etablert. Det er en prioritert oppgave i VOICE å jobbe for enda bedre sporbarhet og verdikjede-oversikt. Etter hvert som dette realiseres vil det også avdekkes ny informasjon som krever oppfølging for å sikre ansvarlig produksjon. De løpende aktsomhetsvurderingene som gjennomføres i VOICE står sentralt i dette.

Vi har definert flere tematiske målområder innenfor den strategiske pilaren:

Sporbarhet

Sporbarhet er en grunnleggende forutsetning for å følge opp leverandører, produsenter og andre underleverandører som er involvert. Vi jobber med sporbarhet både på råvarenivå, gjennom innkjøp av sertifiserte råvarer, og på leverandør- og fabrikknivå gjennom strategisk sourcing og langsiktige leverandørsamarbeid. VOICE sitt mål er å kjenne til alle ledd (tiers) i vår leverandørkjede – fra råvareprodusent til endelig produkt – som utgangspunkt for bedre risikostyring, og som en forutsetning for redusert påvirkning på miljø, samt for å nå våre mål innen utslippsreduksjon.

Arbeidsforhold og lønn

VOICE har vært medlem av Etisk Handel Norge siden 2003, og samarbeidet med Etisk Handel har veiledet vår tilnærming til bærekraftig og ansvarlig forretningsdrift, og hjulpet oss å integrere etiske standarder som anerkjennes globalt i våre operasjoner. Blant annet omfatter dette respekt for menneskerettigheter, rettferdige arbeidspraksiser og miljøansvar, og går utover de juridiske kravene.

Vi jobber kontinuerlig med sikring av gode arbeidsforhold og lønn i vår verdikjede, gjennom risikoanalyser og risikoreduserende tiltak, gjennomføring av aktsomhetsvurderinger og utarbeidelse, oppdatering og implementering av retningslinjer og andre sentrale styringsdokumenter. 

Inspeksjoner er et sentralt element i evalueringen av våre leverandører. Vi gjennomfører uavhengige tredjepartsinspeksjoner av alle fabrikker med flere enn 20 ansatte som produserer varer for oss. Inspeksjonene gjennomføres i henhold til BSCI-rammeverket som er utviklet av amfori, hvor VOICE er medlem. Metodikken i BSCI-inspeksjonene fokuserer på sosiale forhold ved fabrikken, blant annet arbeidsforhold, helse, miljø og sikkerhet. I våre retningslinjer stiller vi både krav til inspeksjonsresultat og at dette skal forbedres over tid, og vi har standardiserte minimumskrav innen sosiale forhold for alle eksisterende og nye leverandører. Dersom vi ser at en fabrikk får dårligere inspeksjonsresultat enn tidligere, eller ikke klarer å forbedre sitt resultat over tid, vil vi stille ytterligere krav til fabrikken og eventuelt vurdere om det er nødvendig å avslutte samarbeidet.

En helhetlig tilnærming er nødvendig for å kunne fremme etiske handelspraksiser. Vi følger opp våre leverandører og deltar i initiativer som fokuserer på rettferdig arbeid. Åpenhet og kommunikasjon med våre leverandører skaper et grunnlag for tillit og godt samarbeid. Vi fokuserer også på å øke kunnskapen og bevisstheten blant våre ansatte på hovedkontoret, butikkene og lageret. Dette gjør vi ved å invitere eksterne foredrags- holdere til å gi presentasjoner, lage vårt eget materiale til kurs, og tilby digital trening.

 

 

Innkjøpspraksis

VOICE skal fremme høye arbeids- og miljø- standarder gjennom ansvarlig innkjøpspraksis. VOICE anser ansvarlig innkjøpspraksis som et av våre viktigste virkemidler i arbeidet for bærekraftig forretningspraksis. Vi skal tilpasse måten vi gjør innkjøpet på for å styrke, og ikke undergrave, leverandørers forutsetninger til å levere på kravene vi stiller. Gjennom ansvarlig og etisk innkjøpspraksis etterstreber vi gode forhold for mennesker, samfunn og miljø i drift vi påvirker.

Materialer

Materialvalget til et klesplagg har stor betydning for plaggets miljøpåvirkning. Ifølge beregninger fra World Resources Institute (WRI) står materialene i klærne for 24 % av utslippene i produksjonen av et klesplagg. I tillegg har materialvalget betydning for hvilken risiko som er knyttet til de sosiale forholdene i produksjonen, samt at det har mye å si for plaggets kvalitet og holdbarhet.

Material- og fibervalg er derfor et område VOICE har jobbet mye med. Viktigst i dette arbeidet er vår fiberstrategi som ble etablert i 2019, og som siden har blitt revidert i flere omganger. Målet med fiberstrategien er tredelt;

  1. å sikre ansvarlig produksjon av den aktuelle råvaren med tanke på sosial bærekraft og dyrevelferd
  2. å redusere klima- og miljøavtrykket innenfor den aktuelle fiber-kategorien (for eksempel bomull)
  3. å oppnå sporbarhet fra råvare til endelig produkt gjennom å velge sertifiseringer som tilbyr verifiserte sporbare fibre

 

 

Kjemikalier

Produkter som produseres for og selges av VOICE skal være trygge og fri for kjemikalier som kan være skadelige for mennesker eller miljøet. For å sikre dette stiller strenge krav til hvilke kjemikalier som kan benyttes i produksjonen av våre produkter, også utover det lovverket krever. Vi har blant annet ikke benyttet noen former for PFAS siden 2016. I samarbeid med det svenske forskningsinstituttet RISE har VOICE utarbeidet en restriksjonsliste for kjemikalier i våre produkter. Alle VOICE-leverandører må signere en kontrakt hvor de bekrefter at de leverer varer som er i overensstemmelse med vår restriksjonsliste og det europeiske kjemikalieregelverket REACH. For å sikre at produktene overholder kjemikaliekravene, krever vi testing av produkter før forsendelse, i tillegg til stikkprøvetester av produkter ved ankomst til vårt lager i Norge.

Emballasje og merking

Verdens naturfond (WWF) har kommet med en dyster prognose, hvor plast i havene kan komme til å overgå mengden fisk innen 2050 dersom vi ikke drastisk endrer hvordan vi produserer, bruker, og håndterer plast. VOICE tar disse utfordringene på alvor og ønsker å finne løsninger som krever mindre emballasje og smart bruk av merkelapper på våre produkter. Vi ønsker en overgang til mer miljøvennlige alternativer som ikke bare minimerer bruk av plast, men også fremmer gjenbruk og resirkulering. Vi har innført strenge kriterier og satt minimumsstandarder for valg av materialer som benyttes i vår emballasje og merking.

Avfall

Avfallshåndtering er en av de største miljøutfordringene, gitt den enorme mengden avfall som genereres globalt. Reduksjon av avfall og ansvarlig avfallshåndtering er derfor viktig for å minimere vårt fotavtrykk. Ved å gjenbruke, resirkulere og kompostere, samtidig som det utvikles bedre avfallshåndteringssystemer, kan vi redusere mengden avfall betydelig som ender som deponi. VOICE gjør en innsats for å gjøre ansvarlig avfallshåndtering til en integrert del av vårt daglige virke.

 

Les mer om våre andre bærekraftstemaer her: